جنجال در جام حذفی ایرانی به خاطر گلزنی یک بازیکن اهل افغانستان

در ایران، یک بازیکن فوتبال اهل افغانستان در یکی از مسابقات جام حذفی آن کشور بازی کرد، گل زد و منجر به برنده شدن تیم خود شد اما بلافاصله تیم بازنده به خاطر حضور یک بازیکن اهل افغانستان در این مسابقات از تیم برنده شکایت کرد. هر چند این شکایت در ابتدا منجر به نتیجه شد و تیم بازنده بر اساس حکم دادگاه ورزشی، 3 بر 0 برنده شد اما دادگاه استیناف، این حکم را برگردانند.

در مراحل اولیه رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران دو تیم تارافولاد چرمهین به عنوان نماینده اصفهان با مهرگان دره شهر ایلام بازی کردند و تیم چرمهین برنده این بازی شد. در ادامه باشگاه دره‌شهر ایلام از تیم حریف به خاطر استفاده از یک بازیکن اهل افغانستان شکایت کرد و با ارائه مدارک در کمیته انضباطی توانست این مسئله را ثابت کند.

سجاد جان‌محمدی بازیکن تیم چرمهین بود که اصالتا اهل افغانستان است و در بازی مذکور گل هم زد؛ در ادامه با شکایت باشگاه ایلامی از حضور این بازیکن، کمیته انضباطی بازی را سه بر صفر به سود مهرگان دره‌شهر اعلام کرد.

وکلای باشگاه اصفهانی اما با پیگیری این مسئله توانستند حکم جدیدی را در این خصوص از استیناف بگیرند. باشگاه چرمهین با استفاده از تجربیات مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن در امور حقوقی فوتبال و با استناد به ماده‌های ۶ و ۷ مقررات فیفا در استفاده از بازیکنان بومی و خارجی توانست این حکم را بشکند.

در این مواد آیین‌نامه انضباطی فیفا به طور شفاف آمده که بازیکنان با سه شرط بومی آن کشور محسوب می‌شوند:

۱- اگر در آن کشور به دنیا آمده باشد.

۲- اگر قبل از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده باشد و سه سال در آن کشور زندگی کرده باشد.
۳- اگر بعد از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده باشد و ۵ سال در آن کشور زندگی کرده باشد.

رای کمیته استیناف یک دادگاه ورزشی در ایران

باشگاه چرمهین هم با استناد به این بندهای آیین‌نامه فیفا لایحه اعتراضی خود را به کمیته استیناف برد و توانست حکم کمیته انضباطی را برگرداند. به بازیکن تیم اصفهانی از این شروط برخوردار بود و با استناد به مقررات فیفا حضورش توسط استیناف قانونی تلقی شد.

این بازیکن قبلا به اردوی تیم ملی فوتبال افغانستان در سال 2023 نیز دعوت شد اما در نهایت پذیرفته نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *