پوتین: زرادخانه اتمی روسیه بهتر از آمریکاست

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین موضع کشورش در قبال تسلیحات هسته ای را تکرار کرده و بر آمادگی این کشور برای به کارگیری زرادخانه هسته ای خود در صورت تهدید دولت، حاکمیت یا استقلال این کشور تاکید کرده است. پوتین در پیامی روشن به جامعه بین المللی به ویژه ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که از اقداماتی که منجر به درگیری هسته ای می شود اجتناب شود.

اظهارات او در زمان حساسی درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری بیان می شود ، جایی که پیش بینی می شود او یک دوره شش ساله دیگر را به دست آورد.

پوتین در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی روسیه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را سیاستمداری با تجربه توصیف کرد که خطرات تشدید تنش را درک می کند. با وجود تشدید تنش ها، پوتین معتقد است که جنگ هسته ای قریب الوقوع نیست و گفت که نیروهای هسته ای روسیه کاملاً عملیاتی و در صورت لزوم آماده هستند. وی تاکید کرد که روسیه می تواند از سلاح های هسته ای استفاده کند در صورتی که خطر مستقیمی برای بقای این کشور وجود داشته باشد.

پوتین مدعی برتری در قابلیت های هسته ای شد و ادعا کرد که سه گانه هسته ای روسیه از ایالات متحده پیشی گرفته است. وی بر نوسازی و پیشرفت نیروهای هسته ای روسیه در مقایسه با همتایان جهانی تاکید کرد. پوتین گفت: “سه گانه ما، سه گانه هسته ای، مدرن تر از هر سه گانه دیگری است. فقط ما و آمریکایی ها در واقع چنین سه گانه هایی داریم. و ما در اینجا بسیار پیشرفت کرده ایم.” هشدارهای مکرر و درگیری در اوکراین تمایل پوتین به استفاده از سلاح هسته‌ای از زمان تهاجم به اوکراین در فبروری 2022 یک موضوع ثابت بوده است. او به کشورهای غربی در مورد عواقب تشدید دخالت آنها در اوکراین هشدار داد و به احتمال درگیری هسته‌ای اشاره کرد. با این حال، پوتین تصریح کرد که هنوز نیازی به استقرار تسلیحات هسته ای در میدان نبرد اوکراین وجود نداشته است.
پوتین همچنان مطمئن است که روسیه به اهداف خود در اوکراین خواهد رسید. او هشدار شدیدی به کشورهای غربی داد و پیشنهاد کرد که اگر محدودیت‌های خود در قبال روسیه را نادیده بگیرند، مسکو نیز به همین ترتیب پاسخ خواهد داد. پوتین علی‌رغم لفاظی‌های تند خود، باز بودن دروازه ها برای مذاکرات، اصرار بر حفظ دستاوردهای ارضی روسیه و درخواست تضمین‌های امنیتی از غرب نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *