رکورد سرعت انترنت شکسته شد

یک سیستم فایبر نوری جدید رکورد سرعت انتقال داده‌ها را شکست. به گفته سازندگان جاپانی این سیستم می‌تواند در هر ثانیه ۲۰ برابر ترافیک اینترنت جهانی را منتقل کند.

مؤسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات جاپان (NICT) نرخ انتقال داده دیوانه‌وار ۲۲.۹ پتابیت در ثانیه را به ثبت رسانده است. یک پتابیت معادل یک میلیون گیگابیت است، بنابراین آن‌قدر سریع است که کل ترافیک ثانیه به ثانیه انترنت را با پهنای باند باقیمانده ۲۲ برابر کند. این در حالی است که حتی سرعت انترنت ناسا فقط ۴۶ ترابیت در ثانیه است.

مهندسان مؤسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات جاپان برای رسیدن به این نقطه عطف از چند فناوری نوظهور بهره بردند. این کابل فایبر نوری به جای تنها یک هسته برای انتقال داده، دارای ۳۸ هسته است که هر کدام می‌توانند داده‌ها را در سه حالت، یعنی در مجموع ۱۱۴ کانال فضایی انتقال دهند. هر حالت در هر کانال فضایی از ۷۵۰ کانال طول موج در سه باند(S، C و L) برای پهنای باند ۱۸.۸ THz تشکیل شده است.

در مجموع، نرخ انتقال داده ۲۲.۹ پتابیت بر ثانیه(Pb/s) است که بیش از دو برابر رکورد قبلی ثبت شده در سال ۲۰۲۰ است. این تیم می‌گوید که بهینه‌سازی تصحیح خطا می‌تواند به سیستم در شکل فعلی اجازه دهد تا به سرعت بالاتری تا ۲۴.۷ پتابیت بر ثانیه برسد.

با این حال نباید انتظار داشته باشید که در آینده‌ای نزدیک مثلا بتوانید تمام پلتفرم نتفلیکس را در کسری از ثانیه پخش کنید. رمزگشایی داده‌ها شامل پردازش سیگنال پیچیده است که نیاز به نصب دستگاه‌های تخصصی به نام گیرنده‌های MIMO در سراسر شبکه دارد. در کوتاه‌مدت، یک نسخه چهار هسته‌ای که فقط داده‌ها را در یک حالت در هر هسته انتقال می‌دهد، با زیرساخت‌های موجود سازگار است و همچنان سرعت داده قابل توجهی به اندازه بیش از یک پتابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *