امریکا: داعش حملات خود در افغانستان را افزایش خواهد داد

نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده امریکا گزارش می‌دهند که ممکن است داعش حملات خود در افغانستان را نسبت به هر زمانی دیگری افزایش دهد. در گزارشی ۴۱ صفحه ای این اداره ها که وضعیت امنیتی و چالش ها در کشور های مختلف ارزیابی شده، آمده که داعش تلاش می کند به وسیله حملات، مشروعیت طالبان را تضعیف کند.

در بخشی این گزارش آمده که رژیم طالبان قدرتش در افغانستان را تقویت کرده، گروه های مخالفش را سرکوب کرده، تعامل بین المللی را بیشتر ساخته و حاکمیت دینی را در اولویت قرار داده است. اما اداره های استخبارات امریکا افزوده اند که طالبان نخواهند توانست تا در مورد بحران بشری و ضعف ساختار اقتصادی افغانستان کار دوامدار کنند.

همچنان در گزارش پیش بینی شده حاکمان فعلی افغانستان اقدام های محدود کننده از جمله مجازات علنی را به اجرا خواهند گذاشت، اعتراض ها را سرکوب و بسیاری از زنان و دختران را از مکتب های متوسطه و دانشگاه به دور نگه خواهند داشت.

اداره های استخبارات امریکا می گویند که با توجه به وضعیت فعلی افغانستان، چشم انداز در کوتاه مدت برای تهدیدهای ناشی از مقاومت در برابر رژیم طالبان اندک است؛ زیرا به استدلال آنها، مردم در افغانستان از جنگ خسته شده اند و از انتقام جویی طالبان هراس دارند. در ادامه آمده که بقایای افراد مسلح پیشین فاقد رهبری قوی و حمایت خارجی استند.

در بخش دیگر ارزیابی تهدیدهای جهانی از سوی اداره های استخبارات امریکا آمده که قدرت های منطقه یی بر مهار مشکلات در افغانستان تمرکز خواهند کرد و دنبال تعامل و داد و گرفت با طالبان خواهند بود.

در این گزارش همچنان به ارزیابی تهدید های امنیتی از روسیه، چین، ایران، کوریای شمالی و چند کشور دیگر نیز پرداخته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *