یک میلیون درخواست پناهندگی در اروپا – یک سوم در آلمان

تعداد پناهجویان در اروپا در سال گذشته به طور قابل توجهی از مرز یک میلیون فراتر رفت. طبق گزارش سالانه آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، که روز پنج شنبه در والتا منتشر شد، آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا مستقر در جزیره مالت در دریای مدیترانه، در مجموع 1.14 میلیون درخواست در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین ناروی و سوئیس ثبت کرد. این میزان نسبت به سال قبل 18 درصد افزایش داشته است.

به گفته آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، بیشتر متقاضیان از کشور های جنگ زده سوریه و  افغانستان بوده اند. این ارقام شامل بیش از 4.4 میلیون اوکراینی نمی‌شود که به دنبال حمایت در اروپا بوده اند.

به گفته آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، بیشتر متقاضیان بار دیگر از سوریه جنگ‌زده  و پس از آن افغانستان آمده‌اند. در اواخر سال، پس از آغاز جنگ جدید غزه در ماه اکتبر، فلسطینیان نیز به طور فزاینده ای تمایل داشتند به اروپا بروند . آلمان تا کنون مهمترین کشور هدف باقی مانده است که بر اساس این اطلاعات، 334000 درخواست جدید بین جنوری تا دسامبر 2023 ثبت شده است.

ارقام مربوط به آلمان اندکی با اطلاعات دفتر فدرال مسئول در نورنبرگ که حدود 329000 درخواست را در کل سال گزارش کرده است متفاوت است. در هر صورت، آلمان تقریباً یک سوم کل درخواست ها را به خود اختصاص داده است.

در میان کشورهای مبدا، سوریه (181000) پیشتاز است، جایی که جنگ داخلی بیش از ده سال است که در آن جریان دارد. درخواست پناهندگی سوری ها نسبت به سال قبل 38 درصد بیشتر بوده است. با این حال، تعداد درخواست‌های مردم افغانستان (114000) بوده، جایی که اکنون طالبان در قدرت هستند. درخواست پناهندپی مردم ترکیه نیز کمی بالاتر از مرز 100000 (101000) قرار دارد. 11600 درخواست از فلسطینی ها نیز در طول سال ثبت شده است.

برخورد با مهاجرانی که می خواهند به اروپا بیایند یکی از موضوعات بحث برانگیز عمده در سیاست اروپا برای دهه ها بوده است. تلاش برای عبور از مدیترانه به طور مکرر منجر به فجایع مرگبار می شود.

در دسامبر 2024، اتحادیه اروپا تصمیم به اصلاح گسترده در سیستم پناهندگی مشترک خود با محدودیت های قابل توجه برای مهاجران غیرقانونی گرفت. در آینده، افرادی که شانس کمی برای به رسمیت شناختن دارند، در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا مراحل تسریع شده را طی خواهند کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *